|
Opgaven
hoofdstuk 11
|
|
Schrijf de antwoorden in je
schrift!
|
1. |
Theorievragen over 11.1
|
a. |
Wat is Informatiemodellering ? |
b. |
Waar is FCO-IM de afkorting van, en wat
betekent dat ? |
c. |
Waar is CASE (in casetool) de afkorting van,
en wat betekent dat ? |
d. |
Welke vijf stappen kun je maken bij de
ontwikkeling van een database-systeem? |
e. |
Wat wordt er bedoeld met Redundantie in een
database ? Geef een voorbeeld. |
f. |
Wat wordt er bedoeld met Inconsistentie in
een database ? Geef een voorbeeld. |
|
|
2. |
De eerste opzet van de
video-database |
a. |
Start Access, en open de database
video1.mdb (De database-bestanden video1.mdb en
video2.mdb kun je hier
downloaden) |
b. |
Wat zit er in de verschillende kolommen in
deze database? |
c. |
Een docent zoekt het programma "De blauwe
planeet". Kan hij m.b.v. een sql-query gemakkelijk vinden op
welke band en waar dit programma staat? |
d. |
Is er gemakkelijk een alfabetische lijst van
alle programma's, die op de banden staan, te maken? |
e. |
Kan hij gemakkelijk zien hoe lang het
programma duurt? |
|
|
3. |
De tweede opzet van de
video-database |
a. |
Start Access, en open de database
video2.mdb
|
b. |
Wat zit er in de verschillende kolommen in
deze database? |
c. |
Een docent zoekt het programma "De blauwe
planeet". Kan hij m.b.v. een sql-query gemakkelijk vinden op
welke band en waar dit programma staat? |
d. |
Is er gemakkelijk een alfabetische lijst van
alle programma's, die op de banden staan, te maken. |
e. |
Kan hij gemakkelijk zien hoe lang het
programma duurt? |
f. |
Bovenstaande vragen kunnen nu met ja worden
beantwoordt. Toch is er een belangrijk bezwaar bij deze opzet
van de database. Welk bezwaar is dat ? |
g. |
Welke redundantie zit in deze database, en
welke inconsistentie kan daardoor gemakkelijk optreden? |
|
|
4. |
Feiten, objecten en labels.
Deze vraag gaat over het zinnetje: "Marieke doet aan
tennis" |
a. |
In de informatiemodellering wordt het niet
een zin genoemd maar een ..... |
b. |
Welke objecten komen er in deze zin voor ?
|
c. |
Welke soorten objecten (dat zijn objecttypen)
komen er in deze zin voor ? |
d. |
Marieke is eigenlijk niet een object, maar
een label. Wat wordt daarmee bedoeld en van welk labeltype is
Marieke ? |
|
|
5. |
Kwalificeren van zinnen
m.b.v. het FCO-IM casetool |
a. |
Kwalificeer m.b.v. FCO de volgende
zinnen: (N.B.: gebruik als feittype altijd iets met een
persoonsvorm er in, niet alleen een zelfstandig naamwoord.
Noem het eerste feittype dus bijv. zit_in_klas en niet
alleen klas. Dat laatste gebruik je namelijk als naam
voor het objecttype. Als je geen naam voor het labeltype
kunt bedenken, neem dan dezelfde naam als het objecttype maar
zet het woord label er achter) Pieter zit in V5a Marieke
zit in V5b Niels zit in H5a |
b. |
Kwalificeer m.b.v. FCO ook nog de volgende
zinnen: Marieke zit op tennis Niels zit op volleybal
Pieter zit op voetbal en op tennis (eigenlijk heb je hier twee
zinnen: Pieter zit op voetbal en Pieter zit op
tennis!)
|
c. |
Kwalificeer m.b.v. FCO ook nog de volgende
zinnen, en gebruik voor het samengestelde objecttype
adres twee labels: straat en huisnummer Marieke
woont aan Achtkant 35 Niels woont aan Parklaan 27 Pieter
woont aan Rietbergstraat 112 |
d. |
Maak m.b.v het programma FCO het IGD van de
feittypen uit 4a, 4b en 4c. (Klik op New IGD in de
werkbalk, en sleep alle feittypen, objecttypen en labeltypen
van het IG naar het IGD) |
|
|
6. |
Theorievragen |
a. |
Wat is een informatie-analist? |
b. |
Een informatie-analist heeft vaak hulp nodig
van een domeindeskundige. Wat wordt er met een
domeindeskundige bedoeld? |
c. |
Wat wordt er in de informatieanalyse bedoeld
met de Discourse (of de Universe) ? |
|
|
7. |
Kwalificeren van langere
zinnen m.b.v. het FCO-IM casetool |
a. |
Geef van de volgende zinnen de elementaire
feiten, en kwalificeer die m.b.v. FCO: Jan Jansen woont aan
de Rietbergstraat 231 en zit op het Doorman College. Hij doet
aan voetbal en tennis en is geboren op 12 sept. 1980 Ilse
Dijkstra doet aan hockey en is geboren op 15 jan. 1981. Zij
woont aan de Parkkade 23 en zit op het Thomas More College.
Sla het project op onder de naam Opgave7a |
b. |
Geef ook van de volgende zinnen de
elementaire feiten, en kwalificeer ze m.b.v. FCO: Mozart
werd geboren op 27 jan. 1756 en stierf in Wenen op 5 dec.
1791. Hij schreef onder andere Die Zauberflöte en Eine kleine
Nachtmusik. Beethoven schreef o.a. Für Elise en de Symfonie
nr. 5. Hij werd geboren in Bonn op 16 dec. 1770 en hij stierf
in Wenen op 26 maart 1826 Sla het project op onder de naam
Opgave7b |
|
|
8. |
Deze vraag gaat over de
zin: "Jan Hoogterp zit in havo-4, hij woont in Buitenpost
en hij heeft op wiskunde (gemiddeld) een 5" |
a. |
Geef de elementaire feiten waaruit deze zin
bestaat. |
b. |
Geef van de drie elementaire feiten aan of ze
van het binaire type of het ternaire type zijn |
c. |
Teken het IGD dat erbij hoort |
|
|
9. |
Beperkingsregels in het
FCO-IM casetool |
a. |
Maak het IGD van de informatie-grammatica
(IG) dat je in opgave 7a hebt gemaakt. Geef de
uniciteitsbeperkingen en de totaliteitsbeperkingen aan in het
IGD. Klik daarvoor eerst op Constraint Rollup in de
werkbalk. Klik dan, terwijl je de Control-toets ingedrukt
houdt, op de kant van het feittype waarvoor de beperking
geldt, en daarna op de omcirkelde U voor de
uniciteitsbeperking of op de omcirkelde stip voor de
totaliteitsbeperking.
Het IG en het IGD van opgave 7a
zijn eventueel beschikbaar. De zip-file, waarin die
bestanden staan, kun
je hier downloaden. Pak de zip-file uit, en zet de
bestanden in je eigen map. Start een nieuw project met FCO,
noem dit opg7a Klik dan op File → Add File, en voeg het
bestand opg7a.IG toe aan je project. Klik dan nog eens op
File → Add File, en voeg het bestand opg7a.IGD toe aan je
project. |
b. |
Groepeer het model dat je in opgave 9a
gemaakt hebt. Klik daarvoor op GLR (grouping, Lexicalizing,
Reducing) op de werkbalk, en dan op Run. Als er een
foutmelding verschijnt moet je de fout eerst verbeteren, en
dan nog eens klikken op GLR. Welke tabbellen krijg je, en
welke kolommen zitten er in die tabellen ? |
c. |
Maak het IGD van de informatie-grammatica
(IG) dat je in opgave 7b hebt gemaakt. Geef de
uniciteitsbeperkingen en de totaliteitsbeperkingen aan in het
IGD.
Het IG en het IGD van opgave 7b zijn eventueel
beschikbaar. De zip-file, waarin die bestanden staan, kun
je hier downloaden. Pak de zip-file uit, en zet de
bestanden in je eigen map. Start een nieuw project met FCO,
noem dit opg7b Klik dan op File → Add File, en voeg het
bestand opg7b.IG toe aan je project. Klik dan nog eens op
File → Add File, en voeg het bestand opg7b.IGD toe aan je
project. |
d. |
Groepeer het model dat je in opgave 9c
gemaakt hebt, klik daarvoor op GLR. Welke tabbellen krijg
je, en welke kolommen zitten er in die tabellen ? |
|
|
10. |
Deze vraag gaat over de
zin: "Jan de Vries heeft leerlingennummer 758, is geboren
op 12 sept. 1988 en doet aan voetbal" |
a. |
Geef de elementaire feiten waaruit deze zin
bestaat. |
b. |
Wat geeft een uniciteitsbeperking aan ?
|
c. |
Teken het IGD van de zinnen, en geef daarin
de uniciteitsbeperkingen aan |
d. |
Wat geeft een totaliteitsbeperking aan ?
|
e. |
Geef de totaliteitsbeperkingen aan in het IGD
van de zinnen |
f. |
Geef de uniciteits- en totaliteitsbeperkingen
ook aan in het IGD van opgave 8 |
|
|
11. |
Deze opgave gaat over de
videobanden, die ook in opgave 2 en 3 aan de orde kwamen. Het
gaat over een database, waarin bijgehouden wordt welke
videobanden een school heeft, wat er op staat en waar en hoe
lang het duurt, van welke sectie de band is, en welke docent
de video geleend heeft.
|
|
Een aantal elementaire
feiten, die betrekking hebben op die video's, zijn:
- "De blauwe planeet" staat op band 2212
- Band 2212 is geleend door docent WB
- "De blauwe planeet" duurt 25 minuten
- Band 2212 is van aardrijkskunde (AK)
- Band 1075 is van nederlands (NE)
- "Aardbevingen en vulkanen" staat op band 2212
- "Weer en klimaat" staat op band 2213
- "Weer en klimaat" begint bij tellerstand 1050
- "Weer en klimaat" duurt 40 minuten
|
a. |
Geef de vijf feittypen die in deze informatie
voorkomen |
b. |
Teken het bijbehorende IGD |
c. |
Geef de uniciteits- en totaliteitsbeperkingen
aan in het IGD |
d. |
Hoeveel tabellen zijn er nodig voor de
video-database, en wat zit er in elke tabel ? |
|
|
12. |
De videobanden m.b.v. FCO
|
a. |
Het IG en het IGD van de videobanden van
opgave 11 is beschikbaar onder de naam video.ig en
video.igd De zip-file, waarin die bestanden staan,
kun
je hier downloaden. Pak de zip-file uit, en zet de
bestanden in je eigen map. Start een nieuw project met FCO,
noem dit opg12 Klik dan op File → Add File, en voeg het
bestand VIDEO.IG toe aan je project. Klik dan nog eens op
File → Add File, en voeg het bestand VIDEO.IGD toe aan je
project. Open dan het IGD, en voeg de beperkingsregels toe.
|
b. |
Ga groeperen m.b.v. FCO (klik op GLR en dan
op Run). Hoeveel tabellen ontstaan er, en welke kolommen
zitten er in de verschillende tabellen? Klopt het met wat je
opgave 12d hebt gevonden ? |
c. |
Klik op Tasks → Plug-in Modules. Dan krijg
je een venster waarin je uit verschillende programma's kunt
kiezen. Kies voor MS-Access 7.0 en klik dan op Invoke.
Geef als naam van het programma dat gemaakt wordt opg12.bas,
en kies de map uit waarin het opgeslagen moet worden, klik dan
op OK. |
d. |
Start nu Access op en kies voor: Een nieuwe
database maken en klik op het rondje voor Op basis van een
lege database. Klik dan op OK Geef als bestandsnaam
opg12.mdb, en kies de map uit waarin het bestand moet worden
opgeslagen. Klik dan op Invoegen (in de menubalk) en dan op
Module. Klik weer op Invoegen, en dan op Bestand. Dan
verschijnt er een venster waarin je een bestand uit kunt
kiezen. Kies bij bestandstypen voor Basic-bestanden, en zorg
er dan voor dat opg12.bas wordt ingelezen. Dan verschijnt
het visual-basic programma dat is aangemaakt met FCO. Zet
de cursor voor de regel: Public Sub FCO_CreateDatabase( ) en
klik dan op Uitvoeren (op de menuregel). Dan worden de
tabellen aangemaakt. Klik de module weg en klik dan eerst op
Queries en dan op Tabellen, en dan staan de tabellen er.
|
e. |
We zijn er tot nu toe vanuit gegaan dat elk
programma maar op één band staat. Maar nu nemen we aan dat
een programma op meerdere banden kan staan. Een aantal
elementaire feiten, die betrekking hebben op die video's,
blijven gelijk, en een aantal veranderen. Hier heb je een
aantal:
- "De blauwe planeet" staat op band 2212 en begint bij
tellerstand 1250
- "De blauwe planeet" staat op band 2214 en begint bij
tellerstand 125
- Band 2212 is geleend door docent WB
- "De blauwe planeet" duurt 25 minuten
- Band 2212 is van aardrijkskunde (AK)
- Band 1075 is van nederlands (NE)
- "Weer en klimaat" staat op band 2213 en begint bij
tellerstand 1050
- "Weer en klimaat" staat op band 2214 en begint bij
tellerstand 250
- "Weer en klimaat" duurt 40 minuten
Verander het
IG van de videobanden van opgave 12a zo dat de nieuwe situatie
erin verwerkt is. |
f. |
Maak het nieuwe IGD in FCO, en voeg de
beperkingsregels toe. |
g. |
Ga groeperen m.b.v. FCO. Hoeveel tabellen
ontstaan er nu, en welke kolommen zitten er nu in de
verschillende tabellen? |
|
|
13. |
De volgende vragen hebben
betrekking op onderstaand NIAM-diagram.
Beantwoordt de vragen met ja of nee. |
a. |
Een piloot kan op verschillende vliegtuigen
vliegen. |
b. |
Elke vlucht wordt altijd met hetzelfde
vliegtuig gemaakt. |
c. |
Alle vliegtuigen hebben hetzelfde aantal
maximum passagiers. |
d. |
Bij elke vlucht (gegeven door het
vluchtnummer) moet de idcode van het vliegtuig worden ingevuld
in de bijbehorende tabel. |
|
|
14. |
Een grote casus: de
excursieweek |
|
De vierde klassen havo en
vwo hebben in mei een meerdaagse excursie. De ouders en
leerlingen worden hiervan op de hoogte gebracht in een
speciale circulaire. Een citaat hieruit: De excursieweek
valt dit jaar in de week van maandag 12 mei t/m vrijdag 16
mei. Alle leerlingen uit de klassen vier-havo en 4-vwo
kiezen uit één van de volgende bestemmingen: Praag, Parijs,
Londen of de Ardennen. De keuze is vrij maar er is maar een
beperkt aantal plaatsen voor elke bestemming. Op de reis
naar Praag kunnen 25 leerlingen mee, en deze reis wordt
begeleid door de docenten KCO en PVO (dat zijn de
docentcodes). Op de reis naar Parijs kunnen 40 leerlingen
mee, en de begeleiders zijn RFQ, WB en THK. Op de reis naar
Londen kunnen 40 leerlingen mee, en de begeleiders zijn BAN en
AWD. En op de reis naar de Ardennen kunnen 20 leerlingen
mee, en de begeleiders zijn LAV, RAD en BUR.
Om te
voorkomen dat er iemand tussen wal en schip valt moeten
leerlingen een eerste en een tweede voorkeur opgeven. Omdat
de reiskosten nogal uiteenlopen zijn ook de kosten
verschillend: Praag kost € 390, Parijs € 420, Londen € 440 en
de Ardennen € 360. Bij inschrijving moet een bedrag van € 100
worden betaald, de rest van het bedrag kan in termijnen
worden betaald in de periode tot 1 mei.
De bussen naar
Praag en Londen vertrekken op maandag 12 mei vanaf het
schoolplein om 8.00 uur, die naar Parijs en naar de Ardennen
om 9.00 uur. De bussen worden terugverwacht op
vrijdagavond 16 mei: uit de Ardennen en Parijs omstreeks 18.00
uur, uit Londen omstreeks 23.00 uur en uit Praag omstreeks
24.00 uur. |
a. |
Verwoord de informatie in elementaire zinnen.
Alle zinnen opschrijven is niet nodig, zorg er voor dat je van
elk type minstens één zin hebt. |
b. |
Voer de elementaire feiten in in FCO en
kwalificeer ze. |
c. |
Maak het bijbehorende IGD |
d. |
Breng de beperkingsregels aan in het IGD
|
e. |
Laat het GLR-algoritme uitvoeren door FCO
|
f. |
Geef de tabellen met de bijbehorende
kolommen, die onstaan |
g. |
Genereer de SQL-instructies voor het maken
van de database in Access Klik op Tasks (in de menubalk) en
dan op Plug-in modules, kies voor MS-Access 7.0 en klik dan op
Invoke) |
h. |
Zorg dat de tabellen in Access gegenereerd
worden d.m.v. de module, die bij 14g gemaakt is.
Aanwijzing: Start Access en kies in Access 2003 voor: Een
nieuwe database maken en klik op het rondje voor Op basis van
een lege database. Klik dan op OK. Type een bestandsnaam in
en kies de map uit waarin het bestand moet worden
opgeslagen. Klik dan op Invoegen (in de menubalk) en dan op
Module. Dan verschijnt er een venster waarin je een bestand
uit kunt kiezen. Kies bij bestandstypen voor
Basic-bestanden, en zorg er dan voor dat het bestand dat bij
14f gemaakt is wordt ingelezen. Dan verschijnt het
visual-basic programma dat is aangemaakt met FCO. Zet de
cursor voor de regel: Public Sub FCO_CreateDatabase( ) en klik
dan op Uitvoeren (op de menuregel) en dan op Ga
naar/Doorgaan. Dan worden de tabellen gegenereerd.
In Access 2007 klik je op: Lege
database, bedenk een naam voor de database, en
kies de map uit waarin de database moet worden opgeslagen.
Klik dan op Maken Klik
dan in het lint op het tabblad Hulpmiddelen voor databases, en
dan op Visual Basic
Klik dan in het lint op Invoegen en
dan op Module. Klik weer op Invoegen,
en dan op Bestand. Dan verschijnt er een venster
waarin je een bestand uit kunt kiezen. Kies bij
bestandstypen voor Basic-bestanden, en zorg er dan voor
dat het bestand dat bij 14f gemaakt is wordt ingelezen.
Dan verschijnt het visual-basic programma dat is aangemaakt
met FCO. Zet de cursor voor de regel: Public Sub
FCO_CreateDatabase( ) en
klik dan in het lint op Uitvoeren en
dan op Sub/UserForm
uitvoeren. |