|
Antwoorden hoofdstuk 1
|
|
|
1a. |
Met 4 bits kun je 24=16 waarden maken
|
b. |
Met 10 bits kun je 210=1024 waarden maken
|
c. |
Met 16 bits kun je 216=65536 waarden maken
|
d. |
De hoeveelheid intern (en extern) geheugen zijn bijna altijd machten van twee.
Bijv. 256 MB of 512 MB RAM (256 = 28 en 512 = 29)
|
|
|
2a. |
1+4+32=37
|
b. |
2+4+8+16+128 = 158
|
c. |
1+2+16+64+128+256+512+1024=2003
|
|
|
3a. |
00111111
|
b. |
10111001
|
c. |
1111101000
|
c. |
Als je klaar bent, en je hebt geen fouten gemaakt, dan verschijnt er: Prima, alles goed!
|
|
|
4a. |
01101111 x 2 = 11011110
|
b. | Gewoon een 0 achter het getal schrijven
(net zo als je een decimaal getal vermenigvuldigt met 10)
|
|
|
5a. |
16 x 6 + 3 = 99
|
b. |
10 x 16 + 2 = 162
|
c. |
255
|
d. |
57
|
e. |
6C
|
f. |
CE
|
g. |
Verdeel het in twee groepjes van 8
01011111=5F (hex) en 00111011=3B (hex), dan wordt het 5F3B (zet de twee hexadecimale getallen gewoon achter elkaar)
|
|
|
6a. | AA
|
b. | 10111011
|
c. | FF
|
d. | 10001 (of 00010001)
|
c. |
12 + 12 x 16 + 3 x 16 2 + 10 x 16 3 + 1 x 16 4 + 8 x 16 5 = 8496076
|
c. |
81 (hex) = 129 (dec), A3 (hex) = 163(dec), CC (hex) = 204 (dec)
|
|
|
7a. |
1+2+16+32+256+512 = 819
|
b. |
999/2=499 rest 1, 499/2=249 rest 1, 249/2=124 rest 1, 124/2=62 rest 0, 62/2=31 rest 0, 31/2=15 rest 1, 15/2=7 rest 1,
7/2=3 rest 1, 3/2=1 rest 1, 1/2=0 rest 1, schrijf nu de resten achter elkaar in omgekeerde volgorde: 1111100111
|
c. |
999/256=3 rest 231, 231/16=14 rest 7, antwoord: 3E7 (256 = 162 en 14 wordt E)
|
d. |
2 x 162 + 10 x 16 + 14 = 686
|
e. |
5F3B (zie vraag 7f)
|
f. |
01011111=5F (hex) en 00111011=3B (hex), dan wordt het 5F3B
|
g. |
8 x 163 + 1 x 162 + 10 x 16 + 3 = 36387
|
|
|
8a. |
00100101 + 10011110 = 11000011
|
b. |
11101 + 1011 = 101000 |
c. |
110110 + 01111111 = 11110101 |
c. |
100111010
|
d. | De uitkomst bestaat uit 9 bits: 100111010
Het past dus niet in een byte. Wanneer je het antwoord in een enkele byte zet dan valt het voorste bit weg en wordt de
uitkomst 00111010. Er is dan overflow opgetreden, vergelijkbaar met het over de
kop gaan van een kilometerteller.
|
e. | 8b: 101000 is een even getal (want het is 40 dec),
dat kun je zien aan de laatste 0
|
|
|
9a. |
Optellen levert acht nullen, met een 1 ervoor (dat is een overflow bit). Als we dit gewoon weggooien komt er dus 0 uit.
|
b. | Hetzelfde als bij 9a
|
c. | 01110000
10010000 + 01110000 = (1)00000000
|
d. |
Alle nullen en enen omdraaien, dan krijg je: 01001100 en bij dat getal 1 optellen: 01001101
|
e. |
84 = 1010100, alle bits omdraaien, dan krijg je: 0101011
Bij dat getal 1 optellen, dan heb je het antwoord. Dus -84 = 0101100
|
|
|
10a | Eerst 75 = 01001011, dan alle bits omdraaien,
dan krijg je 10110100
Daar 1 bij optellen, dan krijg je 10110101, dus -75 = 10110101
|
b. | 120 = 01111000
|
c. | 10110101 (= -75)
01111000 (= 120)
----------- +
00101101 (= 45 klopt !)
|
|
|
11a. | en-poort
|
b. | xof-poort (ook wel hotelschakeling genoemd)
|
c. | schakeling voor de optelling van twee bits
|
d. |
Eerst tekenen we de schakeling voor het optellen van drie bits.
De uitkomst daarvan is maximaal 3 (dec), dus 11 (binair), en bestaat dus uit twee bits.
De schakeling voor de optelling van twee bits (zie hierboven) geven we nu aan met een rechthoek, waarin tel2op staat.
Eerst worden de twee linker bits opgeteld met die schakeling. De uitkomst levert ook twee bits op.
Dan wordt het laatste bit van die twee opgeteld bij het derde bit, met bovenstaande schakeling, en dat levert ook weer twee bits op.
Het laatste bit van die
uitkomst is tegelijk ook het laatste bit van de einduitkomst.
Vervolgens worden de twee voorste bits van de twee uitkomsten naar de of-schakeling geleid, dat levert dan het voorste bit van de
einduitkomst.
Daarna gaan we bekijken hoe de computer twee bytes (dus twee keer 8 bits) optelt.
Daarbij geven we de schakeling voor de optelling van drie bits (zie hierboven) aan met een rechthoek, waarin tel3op staat,
en de schakeling voor de optelling van twee bits met een rechthoek waarin tel2op staat.
Eerst worden de achterste bits opgeteld, met de schakeling voor de optelling van twee bits.
De uitkomst bestaat uit twee bits. De achterste wordt het achterste bit van de einduitkomst, de voorste moet worden onthouden
(dat wordt ook wel de carry genoemd), die moet bij de volgende bits worden opgeteld.
Dan moeten de bits daarvoor worden opgeteld, ook het carry-bit moet erbij. Daarvoor wordt de schakeling voor het optellen van drie
bits gebruikt.
De uitkomst bestaat weer uit twee bits. De achterste wordt het één na achterste bit van de einduitkomst, de voorste moet
worden onthouden, die moet bij de volgende bits worden opgeteld.
En zo gaat het steeds verder.
|
|
|
12a. |
Volg de aanwijzingen precies op, dan moet het lukken.
|
b. |
De schakeling moet er als volgt uitzien:
|
c. |
De schakeling moet er als volgt uitzien:
|
d. |
De schakeling moet er als volgt uitzien:
|
|
|
13a. |
De ASL-schakeling twee keer op het getal toepassen
|
b. |
1101x11011 = 1000x11011 + 100x11011 + 1x11011 = 11011000
(3 nullen toevoegen, dus 3 keer ASL) + 1101100 (2 nullen toevoegen, dus 2 keer ASL) + 11011
|
|
|
14a. |
A | B | C | UIT |
1 | 1 | 1 | 1 |
1 | 1 | 0 | 0 |
1 | 0 | 1 | 1 |
1 | 0 | 0 | 0 |
0 | 1 | 1 | 1 |
0 | 1 | 0 | 0 |
0 | 0 | 1 | 0 |
0 | 0 | 0 | 0 |
| b. |
A | B | C | UIT |
1 | 1 | 1 | 1 |
1 | 1 | 0 | 1 |
1 | 0 | 1 | 1 |
1 | 0 | 0 | 0 |
0 | 1 | 1 | 0 |
0 | 1 | 0 | 0 |
0 | 0 | 1 | 0 |
0 | 0 | 0 | 0 |
| c. |
A | B | C | UIT |
1 | 1 | 1 | 0 |
1 | 1 | 0 | 0 |
1 | 0 | 1 | 1 |
1 | 0 | 0 | 0 |
0 | 1 | 1 | 1 |
0 | 1 | 0 | 0 |
0 | 0 | 1 | 0 |
0 | 0 | 0 | 0 |
|
|
|
|
15a. |
Rood = stoppen, groen = doorrijden, oranje = zo mogelijk stoppen
|
b. |
Bovenste licht is rood, middelste oranje, onderste groen.
|
c. |
Nee, als in bepaalde landen het onderste bijv. rood zou zijn en het bovenste groen dan zou een kleurenblinde een
probleem hebben
|
d. | ISO = International Standards Organisation, zie www.iso.org
en W3C = World Wide Web Consortium, zie www.w3c.org
|
|
|
16a. |
DDMMJJJJ, dat betekent: eerst de dag, dan de maand en dan het jaar. De datum 05-12-2005 betekent dus 5 december 2005
|
b. |
MMDDJJJJ, dat betekent: eerst de dag, dan de maand en dan het jaar. De datum 05-12-2005 betekent dus 12 mei 2005
|
c. | A1:1, A2: 2 en A3: 367
|
d. | B1: 10-01-1900 tijd 0:00, B2: 00-01-1900 tijd 1:00 B3: 01-01-1900 tijd 3:00
|
e. | Het aantal dagen vanaf 0 januari 1900 en daarbij is
de tijd het gedeelte achter de komma want een dag is verdeeld in 24 uren.
|
|
|
17a. | Geef een kruisje bijv. aan met 1, een rondje met 2 en niets met 0 Zet dan 9 getallen achter elkaar, eerst de getallen van de bovenste rij (van links naar rechts), dan van de middelste rij en dan van de onderste
|
b. |
De stand in de tweede figuur is dan 102021000 en in de derde figuur 112221212
|
|
|
18a. |
63 (dec) en 00111111 (binair)
|
b. |
A t/m Z: 65 t/m 90 en a t/m z: 97 t/m 122
|
c. |
0 t/m 9 hebben de ASC-codes 48 t/m 57
Het cijfer 9 heeft ASC-code 57 (dec) en 00111001 (binair), het getal 9 is binair 00001001
|
d. |
9
|
e. |
€ en © en ±
|
|
|
19a | Denk er wel om dat je het bestand opslaat
|
b. |
De asc-code van A is 65, van B is 66
|
c. | De asc-code van a is 97, van b is 98
|
d. | De asc-code van de punt (.) is 46, van de dubbele punt (:) is 58
|
e. | De asc-code van de entertoets is in Kladblok 13 en 10
Eigenlijk is 10 de code voor LF = line feed (en dat betekent: ga naar de volgende regel) en 13 is de code voor CR = carriage return (en dat betekent: ga naar't begin van de regel)
|
f. | 25 bytes
|
g. | 21 gewone tekens (elk van 1 byte) en twee keer de entertoets (dus 2 x 2 bytes) geeft samen 25 bytes
|
|
|
20a | Met de asc-code: 256 tekens. 2^8 = 256
|
b. | Met de uni-code: 65536 tekens. 2^16 = 65536
|
c. |
De unicode voor het euro-teken is 20AC (hex)
Je kunt het euroteken ook krijgen door op het numerieke toetsenbord 0128 in te tikken, terwijl je de Alt-toets ingedrukt houdt.
|
|
|
21a | A (het teken waarvan de asc-code 65 is)
|
b. | B, C, a, é, ë
|
c. | B, C, a, é, ë
|
|
|
22a | Bij een stopwatch heb je een fijnere verdeling
|
b. |
analoog: Als je weegt met een ouderwetse weegschaal met een wijzer en de snelheid waarmee je rijdt
|
c. | digitaal: De windsnelheid op de schaal van Beaufort (dat kan alleen maar een geheel getal zijn) en je leeftijd (in jaren)
|
d. | De computer werkt eigenlijk alleen met enen en nullen, die kan dus alleen met getallen werken
|
|
|
23a | paars = 255 (rood) 0 (groen) 255 (blauw)
|
b. | zwart = 0 (rood) 0 (groen) 0 (blauw)
wit = 255 (rood) 255 (groen) 255 (blauw)
grijs = bijvoorbeeld 128 (rood) 128 (groen) 128 (blauw)
|
c. | Steeds donkerder rood
|
|
|
24a | Als je het goed doet wel
|
b. | lichtblauw: bgcolor ="#0000FF"
donkerblauw: bijvoorbeeld bgcolor ="#000080"
|
c. | Beide grijs. De eerste is het donkerst
|
d. | Als je het goed doet wel, het woord rode
wordt met rode letters afgedrukt
|
|
|
25a | 300 x 400 x 3 + 54 + 400 = 360454 bytes
|
b. | 300 x 400 x 1 + 54 + 400 = 120454 bytes 1 byte per pixel
|
c. | 300 x 400 x 1/8 + 54 + 400 = 15454 bytes
|
|
|
26a | 14454 bytes
|
b. | De getallen 255 en 0 en 0 Die getallen geven de RGB-kleur van de rode pixels aan
|
c. | De getallen 0 en 0 en 0 Die getallen geven de RGB-kleur van de zwarte pixels aan
|
|
|
27a | 1004 bytes
|
b. | 1024 bytes
|
c. | JPG
|
d. | GIF bytes
|
e. | Nee, als er een JPG-bestand wordt gemaakt dan wordt er van een aantal
pixels de gemiddelde kleur genomen.
De kleur wordt dus veranderd (als die pixels tenminste niet allemaal dezelfde kleur hadden) en de getallen van de oorspronkelijke kleur zijn dan weg.
|
|
|
28a | Bij mij is het 186 bytes. Je maakt dat ZIP-bestand zo:-
Open Winzip, en klik op New
- Kies achter Create in de map uit, waarin je het zip-bestand wilt opslaan
- Vul achter Bestandsnaam de naam in, waaronder je het bestand wilt opslaan, bijvoorbeeld opg25.zip
- Klik op OK, dan verschijnt er een venster met in de titelbalk Add
- Kies achter Add from de map uit, waarin het bestand staat dat je wilt comprimeren
- Klik op het bestand (of, als je meer bestanden tegelijk wilt comprimeren: klik op de namen van de bestanden terwijl je
de Ctrl-toets ingedrukt houdt) en klik dan op Add
- Klik in het menu op File en dan op Close Archive, en klaar is kees
|
b. | Een compressieprogramma zoekt veel voorkomende patronen op, en bouwt zo
een patronenlijst op. Die patronen worden genummerd, en in het bestand worden die patronen dan vervangen door die nummers.
|
c. | lossless. Er gaan gegevens verloren bij het comprimeren, na het uitpakken
heb je het oorspronkelijke bestand, zonder wijzigingen, weer terug.
|
d. | WinRAR en Winace
|
|
|
29a | 1440054 bytes
|
b. | Bij mij was het 8192 bytes.
|
c. | Powerpoint slaat de tekening op als vector-geörienteerd, en Paint als bitmap.
|
|
|
30a |
Geluid bestaat uit golven. Bij de geluidsgolven wordt met regelmatige tussenpozen de hoogte van de golf gemeten. Die hoogten zijn getallen, en op die manier kun je geluid voorstellen door een reeks van getallen.
|
b. | Sampling.
|
c. | wav, mid, mp3
|
d. |
44.1 kHz betekent dat er 44100 keer per sec. de hoogte van de geluidsgolf wordt gemeten. En 16 bits betekent dat elke hoogte wordt opgeslagen in 2 bytes.
Dat is dus 44100 x 2 bytes per seconde.
Per minuut is 60 x zoveel. En bij stereo-geluid komt het geluid via twee kanalen binnen en dan is het nog eens 2 x zoveel
Totaal kom je dan op 44100 x 2 x 60 x 2 = 10.584.000 bytes per minuut, en dat is dus iets meer dan 10 Mb
|
e. | 12 keer zo klein
|
f. | Dat er 44100 keer per sec. de hoogte van de geluidsgolf wordt gemeten.
|
g. | Nee, omdat bij het omzetten naar een mp3-bestand alles wat niet voor het oor hoorbaar is uit het oorspronkelijke signaal wordt weggelaten. En wat is weggelaten kun je niet terugkrijgen.
|
|
|
31a | Dat kost 215 Mb geheugenruimte per minuut film, dus 5 minuten kost 1075 Mb geheugenruimte.
|
b. | avi en mpeg
|
c. | Het woord "codec" is de afkorting van "compressor/decompressor". Die zorgt er voor dat Windows Media Player het videobestand al decoderend af kan spelen.
|
|
|
32a | olifant.wav: 800 kB en olifant.mp3: 74 kB, dus ongeveer 11 keer zoveel.
|
b. |
gewoon even proberen
|